Vanaf het moment dat ik mij, als HSP (Highly Sensitive Person), ben gaan verdiepen in mijn gevoeligheid, heeft het me eigenlijk alleen maar voordelen opgeleverd.

“In 1 op 1 sessies en in trainingen, help ik mensen om de negatieve kanten van hoogsensitiviteit te verminderen en te elimineren.”

Het is als HSP simpel om ontspannen en krachtig te leven, wanneer je deze 3 stappen doorloopt.

  1. Bewustwording van je HSP zijn (o.a. door dit artikel)
  2. Verandering van je gedrag
  3. Loslaten van zintuigelijke , emotionele en energetische prikkels (stress)

Er zijn boeken vol geschreven en uren YT video’s te bekijken over HSP zijn.

Dit is het uitgelegd in 1 zin:

Hoogsensitieve personen (HSP’s) raken sneller overprikkeld, wat het gevolg is van een meer diepgaande (complexere) verwerking van prikkels. Dát is het centrale en uitdagende kenmerk van hoogsensitiviteit.

Download hier de het ebook HSP Power zonder de overload.

Ik kan je helpen om deze overprikkelingen te verminderen en onder controle te houden. Je leeft dan zoals het bij jou past en je kunt gebruik maken van je HSP kwaliteiten!

Laten we positief starten:  Dit zijn de kwaliteiten van een HSP:

  1. Sociale processen doorzien (overzicht)
  2. Oog voor detail
  3. Creatief (ook qua oplossingen bedenken)
  4. Intuïtief krachtig
  5. Leven met passie en bezieling
  6. Empathisch
  7. Alert op gevaar
  8. Sterk gevoel van verbinding
  9. Intens kunnen genieten
  10. Zorgzaam
  11. Verantwoordelijk
  12. Zelfstandig
  13. Drive naar persoonlijke ontwikkeling

Om vanuit deze kwaliteiten te leven is het essentieel dat je je bewust wordt van wat hoogsensitiviteit inhoudt.

 

1. Wat is hoogsensitiviteit precies?

Een zogenaamde HSP (Highly Sensitive Person of hoogsensitief persoon) is iemand die gevoeliger is voor indrukken en prikkels dan gemiddeld. Deze indrukken en prikkels worden diepgaander verwerkt. Als HSP neem je subtielere nuances waar in de lichaamstaal en stemmingen van anderen en ben je gevoeliger voor o.a. licht, geuren en geluiden.

Dit is een biologisch (fysiek) gegeven; Gemiddeld is 15 tot 20% van de mensen en dieren hoogsensitief. Dit is geen aandoening of ziekte, maar een persoonskenmerk, net zoals blond haar en bruine ogen.

Om dieper in te gaan op dit onderwerp gebruik ik de theorieën van de grondlegger (ontdekker) van de HSP Dr. E. Aron (1996). En huidig specialist Prof. E. van Hoof. In de 20e eeuw heeft ook C Jung al geschreven over dit onderwerp, maar lang niet zo uitgebreid als er de afgelopen 25 jaar is gedaan.

Als hoogsensitief persoon heb je een diepgaande verwerking van prikkels en informatie uit je omgeving en in je eigen lijf.

Deze diepgaande verwerking zorgt voor:

 1.Sensorische gevoeligheid. Dit houdt in; gevoelig voor licht, geluid, geur, smaak, of zintuiglijke prikkels van de huid zoals; prikkende labeltjes van kleding, honger, pijn, kou of warmte.

 2.Emotionele intensiteit. Dit is ten eerste het aanvoelen van de sfeer in een ruimte of groep. Ten tweede het aanvoelen van en / of het overnemen van emoties van andere personen. Ten derde het intens ervaren van je eigen gevoel en emoties; verliefdheid, boosheid, verdriet en angsten. 

 3. Diepgaande informatieverwerking. Als HSP denk je langer en dieper na, maak je scenario’s in je hoofd en overzie je snel de mogelijkheden en risico’s.

4. Bij te weinig oplaad tijd, te weinig ontspanning of het niet erkennen van (of stil staan bij) de diepgaande verwerking van ons lichaam kunnen symptomen van  overprikkeling (stress) ontstaan. Die overprikkeling noemen we ook wel hooggevoeligheid.

 

2. Waarom hoogsensitief niet hetzelfde is als hooggevoelig

 Deze twee termen worden regelmatig door elkaar gebruikt en zijn niet hetzelfde. Je bent hoogsensitief! (je KRACHT) Hooggevoeligheid ontstaat op het moment dat je overprikkeld raakt.

Zomaar een variëteit aan klachten die kunnen ontstaan als je overprikkelt raakt:

  1. Hoofdpijn
  2. Spierpijn
  3. Buikpijn
  4. Allergieën
  5. Vermoeidheid
  6. Onrustig
  7. Irritatie / boosheid
  8. Verstrooid
  9. Somber
  10. jezelf afzonderen

 

Direct een tip: Wanneer overprikkeld…. Stop even (of langer), en doe waar jij van op laadt of ontlaadt.

Ik heb vaak gehoord; “leer ermee leven”. Hoogsensitiviteit is inderdaad een aangeboren persoonskenmerk, maar door te onderzoeken wat voor mij persoonlijk werkt, en hoe ik mijn stress uit het nu en verleden kan elimineren, is de overload aan prikkels gewoon te handelen.

Ik gun het iedereen, vooral ook de kleine kinderen in bomvolle klaslokalen, om je gewoon lekker ontspannen te voelen, en niet altijd op scherp, of aan te hoeven staan.

In dit artikel zet ik mijn bevindingen op papier zet. Ik ben nu als 47 jarige zo’n 10 jaar bezig met dit thema voor mezelf, mijn gezin, maar ook met cliënten in mijn praktijk, en in trainingen.

Mijn herinneringen als klein mannetje tot aan nu hebben mij gevormd. De inzichten die ik heb opgedaan, deel ik in dit artikel. Hierdoor heb ik goed leren omgaan met het hoogsensitief zijn.

 

3. Opmerkelijk: dit zijn stress bevorderende karakter-eigenschappen van een HSP

Een HSP heeft veelal een aantal nadelige karaktertrekken die overprikkeling uitlokken.

  1. Uitstelgedrag
  2. Perfectionisme
  3. Hoge lat
  4. Moeite met grenzen stellen
  5. Te empathisch
  6. Verslavingsgevoelig
  7. Moeite met loslaten
  8. Control issues (niet loslaten)
  9. Moeite met beslissingen
  10. Faalangst

Bewustwording waar er voor jou verbetering nodig is, is essentieel.

Wat zijn jou grootste valkuilen? En hoe dragen deze bij aan je stress niveau?

Leer jezelf te verbeteren! Lukt het niet alleen? Vraag hulp aan een familielid of vriend. Ook ik kan je helpen, of een andere vorm van therapie.

lichaam reageert sterker op kou, hitte, voeding, alcohol, medicatie etc.

vaker fysieke klachten als hoofdpijn, buik, chronisch moe en huidklachten

 HSP voeding en supplementen

lichaam reageert sterker op kou, hitte, voeding, alcohol, medicatie etc

vaker fysieke klachten als hoofdpijn, buik, chronisch moe en huidklachten

4. Leer jezelf beter kennen: Doe de HSP Test.

HSP TEST

Ben je hoogsensitief? Ontdek het hier!

Als HSP staat je zenuwstelsel scherper afgesteld. Dit is een aangeboren persoonskenmerk dat niet is uit te testen via bijv boed of speeksel.

Wel via een vragenlijst. Met daarin positieve en negatieve stellingen m.b.t. gedrag, karakter, emoties en fysieke kenmerken.

Heel simpel; lees de vraag, herken je jezelf dan kies je ja. Zoniet, een nee.

Aan het eind krijg je je score te zien



5. Opmerkelijke oorzaken die overprikkeling triggeren.

Hoe gevoelig of gestrest je reageert op prikkels uit je binnenwereld of buitenwereld hangt van meer af, dan alleen je aangeboren hooggevoeligheid.

Ten eerste leven we in een wereld waar steeds meer prikkels en drukte onze leefwereld binnendringen.

Ik ga als voorbeeld even van mezelf uit. 40 jaar geleden was ik zeven.

Er was overdag niks op TV, we hadden in de avond maar 8 zenders. Er bestond geen spelcomputer en mobiele telefoon, laat staan social media.

We aten minder, minder vaak en minder gevarieerd. Mijn genen zijn al generaties Nederlandse voeding gewend. Ik kende geen mango, passievrucht, aubergine, etc. En zeker geen overdosis kunstmatig voedsel.

Ook ademen we nu allemaal nog meer, en een grotere variatie aan gifstoffen in. (lees allergieën en luchtwegproblemen)

Het is dus heel simpel, meer prikkels uit de buitenwereld zorgen voor een snellere overprikkeling en toename van klachten die bij deze overprikkeling horen.

TIP: VERSIMPEL JE LEVEN. DOE MINDER, EET SCHONER, ZET DAT SCHERM UIT

Ten tweede hebben stress en trauma uit het verleden invloed op ons welzijn. Heb je in het verleden traumatische gebeurtenissen meegemaakt dan staat vaak je “systeem nog aan“. Je loopt als het ware rond met een alarmsysteem, dat te scherp staat afgesteld.

Bij prikkels van buitenaf ben je dus eerder “overloaded” of gestrest. Mensen met PTSS (post traumatisch stress stoornis) hebben veelal dezelfde “hooggevoelige“ klachten als HSP’s.

PTSS klinkt erg heftig. Dit is een milder voorbeeld:

“Een jongetje van 5 moet een aantal keer in het ziekenhuis zijn voor onderzoek. Bloedprikken, maar verder niet erg spectaculair. Wel in zijn ogen! Zijn zintuigen koppelen de geluiden (piepjes), geur (desinfecterende middelen) en wat hij ziet aan de voor hem angstige en pijnlijke ervaring. Wanneer hij jaren later de ziekenhuislucht in de apotheek of drogisterij ruikt, voelt hij zenuwen in zijn buik.”

Ook hier staat er een alarmsysteem op scherp, echter gekoppeld aan specifieke prikkels.

TIP: HEB JIJ OOK TRIGGERS? REAGEER JIJ EMOTIONEEL STERK IN SITUATIES, WAAR DAT EIGENLIJK NIET HOEFT? BEWUST WORDEN WAAROM, IS EEN START IN HET LOSLATEN VAN DEZE “GEWOONTE”.

Ten derde zijn we vaak, haastige, ik leef voor de buitenwereld mensen, zonder tijd om op te laden. Dit is een fantastische voedingsbron voor overprikkeling.

De digitale ontwikkelingen, 24 uurs economie “dwingen“ ons door te gaan. Door te weinig rust te pakken, verkeerd te eten en daardoor ons immuunsysteem te verzwakken, kunnen we minder goed prikkels verwerken en afvoeren.

TIP: JE KUNT ZELF AAN DE SLAG OM JE IMMUUNSYSTEEM TE VERBETEREN EN OP DIE MANIER JE PRIKKEL-GEVOELIGHEID TE VERLAGEN. ZIE MIJN 11 TIPS VOOR EEN FITTER LEVEN.

Samengevat dus 3 scenario’s.

1. Je bent geboren HSP

2. je bent geboren HSP en hebt last van 1 of meerdere van de 3 bovengenoemde overprikkelingsbronnen.

3. Je bent geen HSP maar ervaart wel deze overprikkeling door 1 of meerdere van bovengenoemde overprikkelingsbronnen.

“Deze drie bronnen van overprikkeling bieden echter perspectief. Er zijn talloze methodes die ik in mijn praktijk hanteer om stress, overprikkeling en onverwerkt trauma te elimineren!”

 

Hoe verlaag je overprikkeling en leef je vanuit jou HSP-kracht?

 

I. Begrenzing: krachtige truc tegen overprikkeling.

De meeste prikkels komen van buitenaf. En als je eerlijk bent weet je zelf van welke prikkels je het meest last van hebt.

Onderneem actie en wapen je tegen die prikkels! Stel duidelijke grenzen!

Die grenzen hebben betrekking op de 4 pijlers van het mens zijn; fysiek, emotioneel, energetisch en mentaal.

  • Je huid is de letterlijke begrenzing tussen binnen en buiten. Wat smeer je erop? Ondersteunt het? of is het eigenlijk gewoon chemische troep?
  • Ga je over je eigen grenzen door te veel voor anderen klaar te staan; zeg nee!
  • Te veel gesnaai en wijntjes? Begrens jezelf en haal het niet in huis!
  • Toxische, zeurende en klagende vrienden? Elimineren die hap.
  • Mentale overload? Neem niet al het werk op je. Delegeer of zeg nee!
  • Emotie verkoopt, vooral de negatieve. Minder nieuws iname geeft rust.
  • Pik je je makkelijk de energie op van anderen, verdiep je in jezelf afschermen

II. Opladen en Ontladen: voor jezelf zorgen is belangrijk.

We zijn zelf verantwoordelijk voor het verlagen van onze stress. Een ander gaat het niet voor je doen.

Stress verlagen is niet zo moeilijk als je weet wat voor jou werkt.

Hieronder enkele tips, probeer en kijk wat voor jou werkt.

Ik verdeel stress verlagen in de categorieën opladen en ontladen. 

Opladen is stress verlagen d.m.v activiteit. Ontladen is stress verlagen door gas terug te nemen.

Opladen:

  1. Sporten
  2. Een feestje
  3. Goed gesprek
  4. Je hobby
  5. Iets nieuws leren

Ontladen:

  1. Lezen
  2. Mediteren
  3. Niksen
  4. Uitslapen
  5. Wandelen

Een mix van ontladen en opladen werkt voor mij het meest effectief.

III. Voeding en supplementen: eet je overprikkeling weg!

HSP’s hebben veelal een haat liefde verhouding met voeding. Ze kunnen intens genieten van lekkere gerechten, of gewoon van de simpelheid van een koude sappige mandarijn op een warme dag.

Het zijn ook de kinderen die het liefst een „simpel“ bord hebben; droge pasta, daarnaast (niet tegen elkaar!) komkommer en een simpel stuk vlees zonder saus.

Het zijn veelal de kinderen die niet zo heel veel lusten, geen gekke structuren in je mond. Logisch, je neemt veel meer waar! Qua gevoel in je mond, maar ook de intense smaak.

De aard van het beestje wordt er dan vaak gezegd. Wellicht vinden ze je een beetje apart, maar “that’s it”.

 Het wordt lastiger wanneer voeding jou zo overprikkelt, dat je lichaam er negatief op reageert. Voeding allergieën en voedings intolleranties komen dan ook meer voor bij HSP’s dan de minder gevoelige personen.

Prikkelende mond, huidklachten, jeuk, buikpijn. Van baby’s met koemelk allergie tot aan volwassenen, die suikers niet goed kunnen verdragen. 

Ik ken voorbeelden van mensen die minder gevarieerd en simpeler gaan eten op momenten van stress en of drukte. Ze hebben zelf aan den lijve ondervonden, dat als zij minder voeding tot zich nemen die hen overprikkelt, dat ze zich beter voelen.

Of juist andersom! Je eet maar van alles. Door elkaar, te veel, te vettig, te ongezond….. Dit zorgt dan juist voor de overprikkeling en uiteindelijk klachten. 

“Wees bewust over wat je eet? Krijg je er energie van of wordt je moe? Geeft het je rust of juist onrust?”

Voel wat het best bij je past en elimineer dat wat niks voor je toevoegt. Je kan hier gewoon de „gezonde adviezen“ negeren. Jou lichaam weet namelijk precies wat het nodig heeft, en kan dit haarfijn met signalen aan je door geven.

Geen honger? Eet niet!

Liever geen ontbijt? Sla het over!

Lust je het niet? Eet wat anders!

Doe niet met de massa mee! Voel wat bij jou hoort!

Hoogsensitief en supplementen: Wat heb je nodig?

Realiseer je dat elk mens uniek is, en daardoor specifieke tekorten aan vitamines en mineralen kan hebben. Dit kun je op verschillende manieren laten meten, ik doe dat zelf met de spiertest en testampullen.

Er zijn wel een aantal supplementen die een HSP vaker nodig heeft dan de gemiddelde persoon.

Dit zijn supplementen die de overprikkeling en stress verlagen. Niet door de stress buiten te sluiten maar door de stressverwerking van het immuunsysteem te verbeteren.

Ten eerste de drie standaard vitamines / mineraal die we nodig hebben om stress en prikkels te verwerken.

1. Vitamine B

2. Vitamine C

3. Magnesium

En het aminozuur:

4. L-theanine

IV. Ik tijd

Ik ben nog nooit een HSP tegen gekomen, die niet af en toe even alleen tijd nodig heeft. Om te ontspannen, op te laden of te verwerken. 

Dit is essentieel, neem die tijd!

V Aarding.

 Het is voor iedereen belangrijk om te aarden (gronden). Een geaard mens staat stevig in zijn schoenen en is met zijn aandacht en energie veelal bij zichzelf. Een HSP is dit van nature veelal wat minder, dus extra belangrijk dat je hiermee bekend bent.

Ben je geaard, dan sta je met beide benen op de grond. Je voelt je fit, ontspannen, „in control“, en je hebt overzicht. Goed geaard kan je makkelijker je troep afvoeren (als een geaard stopcontact). Door stress van binnenuit en van buitenaf worden we continu getriggerd om deels „bij onszelf weg te zijn“. 

  1. Ben je fysiek niet goed geaard: dan voel je je lijf minder, je wordt onhandig, wazig, beetje licht, je bent er niet helemaal.
  2. Ben je mentaal niet goed geaard; dan ervaar je watten in je hoofd, je bent het overzicht kwijt, de woorden van een gesprek komen niet binnen, of je hebt een black-out op een toets.
  3. Ben je emotioneel niet goed geaard; dan laat je je emoties jou van de wijs brengen, je hebt een kort lontje of je huilt om alles.
  4. Ben je in energie niet goed geaard; dan doe je niet waar je in je hart echt gelukkig van wordt. Teveel leven volgens je agenda, en te weinig tijd voor jezelf.

Veelal is het een combinatie van deze vier. Een escape mechanisme van je systeem, wanneer er teveel binnen komt. In eerste instantie dus best handig, maar uiteindelijk voel je je als geard mens veel fitter.

Goed geaard en gegrond zijn en dan weer (volledig) weg bij jezelf is een soort kat en muis spel tussen jezelf en interne en externe stressfactoren (lees prikkels). Het is dus essentieel dat je leert, wat je bij jezelf vandaan kan trekken en hoe je weer centreert (grondt, aardt, bij jezelf komt).

Ik val in herhaling, te veel prikkels =  stress.

Een drukke werkdag, emoties, een heftig gesprek, angst – voor wat dan ook, verkeerde voeding, als vluchtmechanisme (als je er niet bent, komt het minder hard binnen).

Helaas ontkom je er niet altijd aan. Dit kan je doen om te aarden:

  1. Sporten, bewegen.
  2. Natuur.
  3. Douche, sauna, blote voeten op de grond.
  4. Creatief bezig zijn
  5. Een fijn gesprek.
  6. Aardings meditaties / visualisaties (YouTube).
  7. Even niks, met een bak koffie.

Aarden heeft overeenkomsten met hoofdstuk II Opladen en ontladen.

VI. Verdiep je in je gave.

Wanneer je je HSP-zijn beheerst, dan is het een kracht, geen nadeel. Mocht je toch nadelen ervaren (zie de lijst in hoofdstuk 2) dan is dit niets meer dan een signaal van je lichaam, dat je op zielsniveau niet leeft, zoals voor jou ideaal is! Of……… Dat je niet goed geaard bent. Dat je niet voldoende ik tijd neemt. Dat je weer even op je voeding moet letten. Dat je emotioneel te veel betrokken bent met anderen. etc. etc…

Dit artikel is een start, of een aanvulling op wat je al weet. Er is veel te vinden over hoogsensitiviteit in de vorm van boeken, vlogs en video’s. Ik raad je dan ook aan om je te verdiepen in het hoe en waarom van een HSP zijn en vooral ook te leren van en lachen om de verhalen van anderen. Zodra je weet wie je bent, kun je gerichte stappen nemen om op een voor jou fijne manier te leven. 

Ik sluit af met interessante HSP voorbeelden. Want wat is het leven zonder een lach, en wat is het leven zonder herkenning?

“Elke dag stofzuig ik mijn bed. Ik slaap pas echt lekker zonder kreukels en kruimels in mijn bed.”

“Ik heb mijn eigen houten  schot gebouwd, dit kan ik zelf in en uit elkaar, en op mijn bureau neer zetten om mij beter te concentreren.”

“Bij tentamenstress is mijn maag van slag, dan eet ik dagenlang alleen witte rijst.”

“Geuren issues! 10 minuten in de action en ik heb hoofdpijn, een parfumerie ga ik niet eens in.”

“Het journaal sla ik tegenwoordig over. Herhalend slecht nieuws maakt mij verdrietig of boos.”

“2 vrienden van 7 lopen de klas in. 1 is een HSP, hij merkt op dat de juf net boos is geworden op een leerling. In de hoek van de klas staat een grote rode met boeken gevulde tas. Die staat er nooit! Het andere vriendje merkt niks op, gaat zitten, en pakt iets te lezen. “

“De hoogsensitieve zebra’s lopen aan de rand van de kudde. Zij zien eerder voedsel, water, schaduw en gevaar. Bij gevaar gaan ze naar het midden van de kudde en worden zo beschermd.”

“Op de markt is het druk, ik ruik, zie, hoor en voel heel veel. Maakt me moe.”

“Aan het einde van de week, in de drukte van een netwerkborrel, heb ik eerst 2 drankjes nodig om rustig te worden en niet zo veel te voelen.”

“Als peuter had ik heel veel last van nachtmerries en wilde ik bij mijn ouders in bed. Nu weet ik dat ik in de nacht mijn prikkels van overdag verwerkte.”

“Ik vind mensen snel saai, ik houd ook niet van small talk”

“Ik zit op school liever op de gang te werken of in een klein groepje. Dan is het makkelijker.”

“Ik kan niet tegen eetgeluiden en ook niet tegen herhalende geluiden zoals een klikkende pen”

“Sinterklaas is niet eng, maar hij stinkt. Zijn kleding ruikt niet naar wasmiddel en zijn baard ruikt naar plastic”

“In een meeting zie ik na twee minuten al hoe we het moeten gaan aanpakken. Toch komt er dan een stappenplan waar we het nog meerdere keren over moeten hebben, zoooo tijdrovend”

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.